-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Bilferie i utlandet?
Husk å få med det grønne beviset
Dokumentet Grønt kort kan spare deg for bot, tid og trøbbel hvis du kolliderer eller er skyld i en bilulykke i utlandet. Sikre deg kortet i god tid før bilferien, anbefaler If.
Selv om du kan kjøre i de fleste europeiske land uten trafikkforsikringsbevis – det som gjerne blir kalt Grønt kort – er rådet fra forsikringsselskapet If at du har med dette likevel.
– Det viser seg at de fleste skadesituasjoner lettere løser seg når du kan vise Grønt kort. Utenlandsk politi kan spørre etter dokumentet. Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig ansvarsforsikring, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Grønt kort kan særlig være lurt å ta med til land i Sør-Europa, understreker Clementz.
– Alle vet jo hva gult og rødt kort er, men færre kjenner til Grønt kort. Det er et bevis med varighet av tre måneder på at du har ansvarsforsikring på bilen din, forklarer han.
Alle norske kjøretøyer skal ha ansvarsforsikring for motorvogn, og dette er lovpålagt av myndighetene.
Vær ute i god tid
Du får tilsendt Grønt kort kostnadsfritt ved å henvende deg til forsikringsselskapet ditt før du reiser på ferie. Hos flere selskaper kan du enkelt bestille kortet på nettet med leveringstid noen dager, hos andre må du ringe for å få kortet tilsendt.
Selv om det er lettere å skaffe Grønt kort enn å stå i kø for å fornye passet, bør du likevel gjøre det i god tid før bilferien i Europa.
– For sikkerhets skyld bør du be om kortet et par uker før du reiser. Vi anbefaler at du bestiller på nettet hvis forsikringsselskapet har den muligheten, det går raskest og er enklest, anbefaler kommunikasjonssjefen i If.
Pass også på å ha med internasjonalt skademeldingsskjema i hanskerommet.
Krever kort på grensen
– Har du norsk bilforsikring, er ansvarsforsikringen gyldig i EØS og Sveits. I øvrige deler av Europa, og i Israel og Tyrkia, gjelder forsikringen på reiser av tre måneders varighet. Forsikringen må være betalt for hele perioden Grønt kort skal gjelde for, sier Sigmund Clementz i If.
En rekke land utenfor EØS er med i Grønt kort-samarbeidet, og disse landene krever fremvisning av Grønt kort for å tillate grensepassering. Straffen for ikke å ha med et grønt kort, er at man må kjøpe en «grenseforsikring» for det landet man kjører inn i. Disse forsikringene er ofte ganske kostbare.
I EØS-området er det ikke kontroll ved grensen, men det kan kreves dokumentasjon ved trafikkuhell.
Slik får du tak i Grønt kort
- Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid. De store forsikringsselskapene har nettsider hvor det er enkelt å bestille kortet kostnadsfritt. Hos noen selskaper må du ringe eller sende e-post til kundeservice.
- Husk å beregne noen dager for levering. Leveringstiden kan variere noe fra selskap til selskap, men tar vanligvis fra tre-fire virkedager til en ukes tid.